[Interview] Hester Westland en Niels Cuijpers over GTST

  • Media
  • 4 apr 2017 @ 10:53
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • TelevisieCrossmediaInterview

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Goede Tijden, Slechte Tijden is genomineerd voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord zijn Hester Westland, sr. accountmanager branded content bij RTL Nederland, en Niels Cuijpers, Manager Brandpartnerships & Concept development bij Goede Tijden, Slechte Tijden.

 

 

 

 

 

 

Kunnen jullie Goede Tijden, Slechte Tijden introduceren?

Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST) is sinds de eerste uitzending op 1 oktober 1990 een vast baken in de RTL 4-programmering. Het is een onmisbaar en vernieuwend contentmerk met dagelijks hoge kijkcijfers, een eigen app, crossmediale concepten, digitale spin-offs, mooie cases met adverteerders en veel volgers op social media.

Hoe onderscheidt jullie mediamerk zich?

GTST is de langstlopende Nederlandse soap, met gemiddeld 1,4 miljoen kijkers per aflevering. Er is geen andere Nederlandstalige serie met zo’n lange looptijd en met zo’n hoge betrokkenheid van de kijkers. Naast het succes op televisie, zijn RTL en EndemolShine erin geslaagd om het format via diverse platformen te verrijken. Dit begint al in een vroeg stadium: de producers omarmen crossmediale samenwerkingen, waarin we samen ontwikkelen en optrekken. Het resultaat is een GTST-propositie waarmee we de betrokkenheid van de kijkers verhogen en relevante platformen bieden voor onze adverteerders.

Wat waren de hoogtepunten van 2016?

Met de lancering van zomersoap Nieuwe Tijden bouwden we verder op het innovatieve merk Goede Tijden, Slechte Tijden. In deze spin-off speelden diverse GTST-karakters een rol. Het merk GTST zorgde voor de succesvolle kick-off van zusje Nieuwe Tijden. Direct na de cliffhanger van GTST voor de zomerstop was Nieuwe Tijden twee maanden bij RTL 4 te zien en vijf dagen vooruit te kijken bij Videoland. Ook stonden de afleveringen meteen op RTL XL. Na 40 afleveringen verhuisde de soap exclusief naar Videoland voor de resterende 35 episodes. Nooit eerder vormde een bekende tv-serie de basis voor een digitaal platform. Afterpay en brandfield verbonden zich als partner aan de soap. Het nieuwe model was een fantastische conversietool voor Videoland. Nieuwe Tijden scoorde bij Videoland 50 procent meer streams dan het zeer succesvolle GTST.

Op 5 december 2016 pasten we samen met adverteerder Honig en mediabureau FUSE voor het eerst digital placement met de techniek van Mirriad toe. In Goede Tijden, Slechte Tijden werden Honig-producten achteraf geprojecteerd in reeds opgenomen keukenscènes.

En natuurlijk was ook de samenwerking met WE Fashion (WE x Nina) een groot succes. Hierover later meer.

Welke stappen heeft jouw mediamerk in 2016 gezet?

We zijn daar waar de doelgroep zich bevindt en bereiken al 27 jaar een enorm publiek. Wat begon als soap op tv is inmiddels uitgegroeid tot een sterk crossmediaal merk dat bestaat uit de tv-serie, GTST.nl, de Meerdijk-app, social media, licensing-activiteiten, events en het digitale zusje Nieuwe Tijden (op Videoland).

Wat is jullie visie op crossmedia?

Anno 2017 moeten mediamerken de juiste relevante content op het juiste device op het juiste moment aanbieden, zodat de consument er altijd en overal toegang toe heeft. Op deze manier wordt de betrokkenheid van de consument met het mediamerk optimaal gefaciliteerd.

Door de inzet van social media en onze app hebben we veel interactie met de doelgroep, wat zorgt voor hoge engagement onder onze trouwe fans. En met behulp van data kan er steeds meer worden getarget, waardoor de boodschap gerichter bij de consument kan worden afgeleverd. Zo worden adverteerders en kijkers maximaal bediend.

Op welke crossmediacase zijn jullie trots?

Dat is zonder twijfel WE x Nina, de case met WE Fashion.

Nina Sanders (Marly van der Velden) uit GTST ziet haar droom om modeontwerpster te worden uitkomen en krijgt na het maken van een geslaagde proefcollectie van WE Fashion de opdracht de fall/winter party-collectie te ontwerpen onder haar eigen label WE x Nina.

In de vijf weken durende verhaallijn met branded in-program momenten voor WE Fashion groeit Nina uit tot een talentvolle designer. Uiteindelijk presenteert ze in de serie met een echte catwalk-show haar collectie aan het publiek. Een event dat naast de opnames voor de serie ook in real life plaatsvond als pr-event voor de Nederlandse modepers.

Vlak na de uitzending, die over alle platformen heen 2,1 miljoen keer was bekeken, was de collectie eerst alleen online te bestellen voor WE-is-ME members. De volgende ochtend hing Nina's afbeelding in de etalages van alle 52 WE Women stores en was de collectie te koop voor iedereen.

De samenwerking leverde prachtige resultaten op. De omzet van vrouwenkleding van WE Fashion was tot en met december 6 procent hoger dan die in dezelfde periode in 2015. De omzetgroei staat haaks op de dalende trend in de markt. De campagne heeft onder de doelgroep geleid tot significante stijgingen in merkwaarden. Het aantal WE-store visits onder GTST-kijkers is met 61 procent gestegen en de collectie zelf toonde een verkoopsnelheid van index 220 ten opzichte van de WE Fashion benchmark.

Hoe ondersteunt GTST adverteerders?

De verschillende verhaallijnen en karakters bieden een goed podium voor adverteerders. Sponsoring en branded content spelen dan ook al lange tijd een prominente rol. Zo droeg Arnie al in de beginjaren een bodywarmer van Naf Naf, wat het Franse kledingmerk een omzetverdubbeling opleverde. Maar ook partijen als Doritos, Thuisbezorgd.nl, Andrélon en Wehkamp verbonden zich succesvol aan de serie.

GTST is méér dan alleen een serie op televisie. De Meerdijk-app is bijna 300.000 keer gedownload. Het merk heeft 482.000 leden op Facebook, meer dan 100.000 volgers op Twitter en 80.000 Instagramvolgers. De uitzendingen worden massaal teruggekeken via RTL XL: gemiddeld 930.000 playstarts per week via web en app.

Wat is het laatste nieuws?

Ook in 2017 wordt de zomerstop op een creatieve manier overbrugd. GTST krijgt dit jaar een eigen magazine. Deze zomer komt een serie van vier edities uit die de fans op de hoogte houden met nieuws over de serie, de acteurs en hun personages. Het eerste nummer van het GTST-magazine verschijnt op de dag waarop RTL 4 de cliffhanger van de soap uitzendt. Elke twee weken verschijnt een nieuw nummer. De verhaallijn voor het nieuwe seizoen zal als een rode draad door de uitgaven heen lopen. Het magazine wordt gelanceerd om de fans verder mee te nemen in het verhaal tijdens de weken dat GTST niet op tv te zien is.

Daarnaast komt er wederom een spannende zomergame in de Meerdijk-app die voortborduurt op de cliffhanger. Uiteraard bevatten het magazine en de app een crossmediale link.

www.gtst.nl

www.crossmediaawards.nl

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken